Podrobnosti k zápisu
Usmernenie ...1. decembra 2014
1. decembra 2014
Čo sa týka digitálnych technológií, postupujeme veľmi opatrne. Na základe komunikácie s profesorom Martinom J. Stránským, neurológom a neurovedcom, sme sa dostali k najnovším informáciám o používaní smartfónov, tabletov a počítačov u detí. Vychádzame aj z aktuálneho pozorovania našich detí, ktoré sú v rodine aj tým, že žijú v Bratislave, vystavené pôsobeniu veľkého množstvo médií a technológií – doma, na verejných priestranstvách, v nákupných centrách. Pozorujeme, že v materskej škole sú bez týchto rušivých vplyvov oveľa pokojnejšie a sústredenejšie. Poznatky z najnovších výskumov hovoria, že ak má dieťa vyrásť bez nežiadúcich zmien na mozgovej činnosti, učení, procese zapamätávania a komunikácii, nemalo by byť do 2,5 rokov vystavené médiám a technológiám vôbec, od 3 do 6 rokov postupne maximálne do 1 hodiny denne za prítomnosti dospelého a od 6 rokov primerane k iným aktivitám. Niektoré činnosti by mali byť u detí úplne tech-free, a to najmä spánok, jedenie a vzájomná komunikácia. Preto po diskusiách s rodičmi aj v Pedagogickej rade školy začíname s deťmi využívať digitálne technológie u detí až od dovŕšených 5 rokov. Dovtedy rozvíjame vzťah k technológiám, logické a algoritmické myslenie hrovými aktivitami aj za pomoci špecializovaných hier a nedigitálnych pomôcok. Pochopiteľne, pri viditeľne umiestnených médiách a IKT v jedinej miestnosti, kde deti nespia, registrujeme prirodzený záujem detí a odpovedáme na otázky o účele a využívaní technológií, o ich využívaní a ovládaní. Dovolíme im bezpečne zapnúť a vypnúť prehrávače, spustiť počítač, alebo pozorovať, čo sa deje po pohnutí/kliknutí myšou. Nebrzdíme tak deti v prirodzenom záujme a vytvárame tak zdravé základy pre budúce zmysluplné využívanie technológií.
Plnenie vlastných cieľov:
– deťom sme sa počas dňa a roka usilovali dávať rozmanité príležitosti a podnety na to, aby sa realizovali a prejavili svoje špecifické predpoklady. Pozorovaním, komunikáciou, hodnotením a diskusiou sme u každého dieťaťa definovali oblasti osobného rastu a napredovania. S výsledkami sme na záverečnom hodnotení oboznámili jednotlivo rodičov a odovzdali sme im písomné hodnotenia progresu detí počas pozorovaného obdobia. Deti neporovnávame, ale u každého hodnotíme jeho osobné pokroky a preferencie.
Po | Ut | St | Št | Pi | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |